Programma

“Door de training ben ik veel bewuster gaan leven, ik sta veel meer stil bij wat er nu daadwerkelijk gebeurt”


Programma MBSR:
Tijdens de training van ofwel 8 weken (2,5 uur per bijeenkomst) of  van 10 weken (1,5 uur per bijeenkomst) en een trainingsdag worden diverse meditatie- en mindfulness technieken aangereikt.
Iedere sessie heeft een thema. Het is een training die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Praktische training
Mindfulness training is geen theoretische, maar een praktische training. Je leert door te doen.

Onderdelen van iedere sessie zijn:
begeleide aandachts- en concentratie-oefeningen;
bewegingsoefeningen;
zit- en loopmeditatie.

Daarnaast komen er op een praktische manier theoretische aspecten aan bod en is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Immers, door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Dagelijks oefenen
Aandacht trainen is een vaardigheid trainen en dat behoeft oefening. Tijdens de training is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van een half uur tot drie kwartier per dag.

Materiaal
Het cursusmateriaal bestaat uit een werkmap met informatie over mindfulness, het huiswerk en het thema van de sessie. Daarnaast bevat de map gedichten, citaten, tips en lijstjes. De deelnemer ontvangt ook een serie cd’s of audiotracks met daarop begeleide oefeningen en meditaties.

De groep
De groep, van zo’n zes tot tien mensen, blijft tijdens deze training bij elkaar. Het is een groepstraining, maar toch is het ook een heel individueel proces. De trainer heeft met de deelnemers vooraf per telefoon een individueel gesprek; tijdens de training alleen als hieraan behoefte is.

Kleding
Gewone, gemakkelijk zittende kleding.

Fysieke belasting
Mensen met lichamelijke beperkingen kunnen gewoonlijk zonder problemen mee doen. Overleg ook even met de trainer.

Trainingsdag
Op tweederde van de training is er een hele oefendag. Deze dag biedt de gelegenheid om langduriger met mindfulness te oefenen en hier op een dieper niveau contact mee te maken. De dag wordt grotendeels in stilte doorgebracht, waardoor het oefenen intensiever wordt.

Kennismaking
Vooraf vindt een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer plaats om te zien of de training bij jouw verwachtingen past.

Vervolgcursus mindfulness :

Op de woensdagavond wordt er een vervolgcursus gegeven, deze bijeenkomsten zullen wat meer praktijkgericht zijn en we gaan wat dieper in op de diverse technieken. Het is een fijne manier om het geleerde nog meer in de praktijk te brengen, zowel tijdens de cursus als in het dagelijks leven. Bovendien blijft de ervaring om in een groep te mediteren bijzonder en zal het je helpen om thuis je eigen beoefening nog meer toe te gaan passen.

Heb je al een mindfulness training gevolgd of heb je ervaring met mediteren? Meld je dan aan voor deze cursus.

Mindfulness is een verrijking voor je leven.