• Mindful moments in jouw leven? 11 tips

    Posted on augustus 28, 2018 by in Nieuws

    Wil jij meer mindful moments in je leven?  Ik heb er een aantal voor je opgeschreven:

    1. Just breathe

    Mindful leven is bewust aanwezig zijn in dit moment, wat kan jou hierbij helpen?

    Start je dag een kwartiertje eerder met een ademhalingsoefening, dit kan in bed, op je meditatiekussen, op een (bureau) stoel of op een yogamat. Sluit even je ogen en richt je aandacht op je adem, voel hoe je in- en uitademt, je hoeft verder niets te doen. Ben je alweer met je aandacht bij je to do lijst of bij een deadline, die je moet halen? Ga gewoon met milde aandacht weer terug naar je ademhaling. Ook al blijf je afdwalen, no worries, elke afdwaling is weer een kans om eventjes terug te keren naar je adem.

    Zo begin je lekker ontspannen je dag en je zult wellicht merken dat je door de dag heen veel minder getriggerd raakt door allerlei situaties.

    1. Be alert

    Herken je ze nog? De 7 houdingskwaliteiten. Ook met deze kwaliteiten kun je door de dag heen oefenen. Je kunt bijv. elke dag 1 van deze kwaliteiten als focus nemen, telkens als er een uitdaging of trigger voorbijkomt, denk dan even, als een reminder, aan de kwaliteit die jij als focus gekozen hebt. Het geeft je wat ruimte, inzicht en helderheid. Het haalt wellicht ook even ‘de druk van de ketel’. Ook kun je ervoor kiezen om 7 dagen lang 1 van deze kwaliteiten als reminder te kiezen.

    De 7 houdingskwaliteiten nog even op een rijtje: niet oordelen, vertrouwen, geduld, altijd weer opnieuw beginnen, niets willen bereiken, acceptatie en loslaten.

    Welke kies jij vandaag?

    1. Just feel

    Kun jij elke regendrop, zonnestraal, hagelsteen, donderwolk, schaduw of vrieskou als een kans zien om weer helemaal je lijf te voelen? Ook al voelt die harde regenbui helemaal niet fijn, of is het echt niet leuk om verrast te worden door onweer of dat je ervan baalt dat het gewoonweg de gehele week al bewolkt is. That’s life, we hebben er sowieso géén invloed op, dus voel maar, geef het alle ruimte en enjoy! Zeker weten dat je dan in het moment zelf bent.

    1. Just be

    Laat het idee los dat er iets in jou gerepareerd dient te worden, dat je keihard moet werken of je best moet doen om gelukkig te zijn of om een ‘beter mens’ te worden.

    Vaak gaan we in het verzet tegen ‘ongelukkige’ gevoelens zoals verdriet, pijn, angst voor afwijzing, eenzaamheid etc. We hebben het idee dat we vooral sterk moeten zijn, schouders eronder, niet zeiken, het leven is toch geweldig. Maar op het moment dat we daadwerkelijk onze emoties durven toe te staan, er echt letterlijk ruimte voor te maken, ze helemaal te gaan doorvoelen, dan voel je dat er helemaal niets gerepareerd hoeft te worden, het kan zelfs zijn dat die emoties er niet meer zijn en dat het verzet ophoudt te bestaan. Geef jezelf hierin alle ruimte: wees af en toe gewoon stil, luister naar muziek, huil, neem een bad, ga gewoonweg op een fijne plek een tijdje zitten met een kopje thee, geniet van de natuur, mediteer of doe eens een bodyscan.

    1. Be kind, always

    Hoe moeilijk is het om onszelf niet steeds te bekritiseren, we vinden vaak dat we het anders moeten doen, het beter moeten doen, harder moeten werken, aardig zijn en ga zo maar door. Ook in het oefenen met mindfulness komt deze innerlijke criticus voorbij. Weet dat het, binnen het oefenen, niet gaat of iets wel of niet lukt, het gaat om de ervaring. Hoe voelt het in je lijf als je steeds weer aan het oordelen bent? Het is dan geen oefening meer om te mediteren, maar het is een oefening geworden in oordelen. Wees vriendelijk voor jezelf, merk de gedachtes op, die de neiging hebben om jou of een ander te veroordelen, kijk met compassie naar deze gedachtes en wellicht kun je erom glimlachen en ga je er niet in mee.

    1. Just Listen

    Kun jij echt luisteren naar een ander? Hoe zou het zijn om met volle aandacht en in alle rust bij die ander te kunnen zijn? Dat je niet hoeft in te hummen, dat je niet jouw verhaal er tussendoor gooit of dat je maar blijft luisteren, om maar aardig gevonden te worden door die ander.

    Kun jij er echt helemaal voor die persoon zijn?

    Probeer het maar eens uit, voel en ervaar en kijk wat het je brengt. (Misschien wel echt contact)

    1. Enjoy the sound of silence

    Hoe vaak ben je echt stil? Vaak zijn we gewoonweg de stilte niet gewend, hebben we het idee, dat er alsmaar ‘leven’ om ons heen moet zijn. Daarom is het vaak ook niet zo heel gemakkelijk om stil te zijn. Oefen, wees nieuwsgierig, wat laat de stilte zien: vaak komt er nog meer onrust en gejaagdheid in die stilte, maar je zult merken hoe vaker je stil bent, hoe meer je die onrust in je lijf toestaat, hoe al die drukte/stress gewoon weggaat en dat er eigenlijk best veel te beleven is in die stilte. Silence isn’t empty, it’s full of answers. Hoe vaak doe jij de 20 minuten meditatie?

    1. Less is more

    Multitasken op je werk is echt uit! Hoeveel klussen doe jij tegelijkertijd op je werk?

    Hoe vaak gebeurt het niet dat je je voorneemt een bepaalde klus te klaren, maar dat je telkens wordt onderbroken. Door collega’s, e-mails, telefoontjes en dergelijke. Pak het anders aan. Zeg dat je niet gestoord wilt worden en richt je aandacht op 1 belangrijke taak. Zet je smartphone op stil en je e-mail plus social media alerts uit. Geef de taak 100% aandacht en geniet van wat je doet. Zo werk je veel prettiger, geconcentreerder en ben je stukken productiever. Bovendien geeft het een enorm goed gevoel als je je taak klaar hebt. En las af en toe ook eens de 3 minuten ademruimte in, even intunen en inchecken bij jezelf.

    Doe aan singletasken and go with the flow. Het geeft echt veel minder stress.

    1. Mind your steps

    Wandelen, natuur, weer en wind, fietsen, hiken, zwemmen, yoga en dansen. Laat je lichaam bewegen, het lichaam en je mind genieten er echt van.

    Een fijne ademhalingsoefening die je kunt doen tijdens het wandelen: loop in een fijn en gemakkelijk tempo, ga dan de adem tellen op de volgende manier: 4 tellen in en 4 tellen uit. De adem is gelijk aan elkaar, dus je ademt in en uit door je neus. Als je door je neus blijft ademen, creëer je rust. Bij elke tel zet je 1 stap, dus je blijft bewegen en je telt de stappen: 4 tellen in en 4 tellen uit. Een heerlijke en ontspannende manier om in de natuur te zijn.

    1. Rock your body

    Wist je dat je lichaam de tool is om wat minder in je hoofd te zijn?

    Door de dag heen hebben we gemiddeld zo’n 40.000 gedachten. 40.000!

    En veel van die gedachtes zijn vaak behoorlijk stressvol of negatief.

    Vaak hebben ze te maken met iets uit het verleden, waar we nog last van hebben of juist gedachtes, die te maken hebben met zorgen over de toekomst.

    Het lichaam is altijd hier, in dit moment, met al zijn beperkingen, vrijheid en pijn.

    Dus het lijf is een fantastisch instrument om in te zetten om daadwerkelijk in het hier en nu te zijn.

    Ga gewoon op je meditatiekussen zitten, ook al zit je echt niet lekker, no worries, het is een kans om dat lijf daadwerkelijk te voelen en kun je dan, zonder oordeel en te reageren, observeren wat er gebeurt? Doe yoga en leer op een vriendelijke, liefdevolle en milde manier om te gaan met weerstanden, die je geheid tegen gaat komen. Leer je lichaam lief te hebben, wellicht op een andere manier dan dat je gewend bent, vaak laten we ons hierin leiden hoe de ander ons ziet (knap, dik, slank, modieus etc.), maar het lichaam is echt zoveel meer.

    Laat jouw lichaam the gateway zijn naar een mindful leven.

    1. Be Brave
      Het is echt al fantastisch als je elke dag, in ons hectische bestaan, een paar mindful momenten/minuten/seconden met je aandacht bij je lichaam, adem of waar dan ook kunt zijn. En soms is daar echt moed voor nodig, vaak willen we niet zijn, waar we eigenlijk het meeste behoefte aan hebben.
      Maar als ik mezelf ben, dan kan datgene wat bij me hoort mij vinden.

    Onze nieuwe mindfulness trainingen gaan weer bijna van start.
    Lees hier alles over de mindfulness trainingen vanaf 24 en 27 september 2018

    ~Ervaar met volle aandacht, wees vooral heel nieuwsgierig en ontdek telkens weer opnieuw~   Minette

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Geen reactie mogelijkheid.